Referentiekader voor Onderwijskwaliteit - Impuls 2 jg 56

Referentiekader voor Onderwijskwaliteit

Impuls nr 2 jaargang 56 - Jan Bonne

  

 

Jan Bonne | Redactiesecretaris Impuls


Beste lezer,

Benieuwd naar wat er in Impuls 56/2 staat? Hieronder vind je een korte inhoud van de artikelen.

In dit nummer bieden we je enkele interessante bijdragen over het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit. Het is immers 10 jaar geleden dat dit referentiekader zijn ingang vond.



Jan Vanhoof, Randi Buyens en Peter Van Petegem van Universiteit Antwerpen voerden een surveyonderzoek uit en namen ook nog diepte-interviews af op zoek naar de competenties van leraren en schoolleiders omtrent het gebruik van het ROK. In ‘Nieuws uit de onderzoekswereld’ krijgen we een uitgebreid verslag van wat de respondenten antwoordden. Zo lezen we wat er exact gevraagd werd en de conclusies die daaruit getrokken worden. Het blijkt dat leraren daar moeilijk in mee te krijgen zijn, omdat het kader vrij abstract is. Schoolleiders vinden het kader wel bruikbaar en duidelijk. 

In de rubriek ‘Schoolleiders aan het woord’ peilden onze redactieleden bij directeur Kristof Casier van Basisschool De Kleine Prins in Menen en Thierry Godefroidt coördinerend directeur Scholengemeenschap KSO Vlaamse Ardennen over hoe zij en hun team, scholen en scholengemeenschap met het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit aan de slag gingen en welke impact het op de onderwijskwaliteit had. 

In ‘Scholen in verandering’ zijn we geïnteresseerd in de ervaringen van de pedagogische begeleiders die met scholen begeleidingstrajecten omtrent het ROK aflegden. Na negen jaar begeleiding aan de hand van dit referentiekader stellen ze vast dat sommige kwaliteits-verwachtingen op een andere manier logischer zouden inhaken. Daarnaast komen bepaalde nieuwere wetenschappelijke inzichten of recentere maatschappelijke klemtonen momenteel onvoldoende naar voren in de kwaliteitsverwachtingen. 

In ‘Vragen aan professionals’ met de nieuwe inspecteur-generaal Katrien Bonneux lezen we dat ze met de onderwijsinspectie op basis van het onderzoeksrapport van Jan Vanhoof (zie: ‘Nieuws uit de onderzoekswereld’) een nieuwe organisatiestructuur uitgewerkt heeft die vertrekt van hun kernopdracht waarin de lerende centraal staat. Sinds 1 september 2024 is Katrien Bonneux aan de slag en ze hoopt dat de scholen de inspectie als partner en als een cadeau zien. Maar de inspectie houdt ook een spiegel voor en zal vanaf volgend schooljaar onaangekondigde inspecties uitvoeren, weliswaar niet standaard.


In ‘Impulsen’ bespreekt Roland Vandenberghe een recente uitgave over het zgn. Concerns Based Adoption Model van G.E.Hall. Hij vindt dat schoolleiders, inspecteurs en pedagogische begeleiders dit moeten lezen. En Geert Breine las Wat schoolleiders met hoge verwachtingen doen – naast de vele andere opdrachten waarvoor ze in deze drukke onderwijstijden staan.
Voor onze Beleidswatcher zijn punt maakt, geeft hij ons een interessante les in de geschiedenis van de inspectie. Die begint in de 19de eeuw bij Napoleon die van zijn inspecteurs een soort toezichters ‘du Grand Maître’ maakte tot wat we nu hebben met eindtermen, inspectie en begeleiding en een Referentiekader voor Onderwijskwaliteit. Hij leest internationale lof over de Vlaamse inspectiekwaliteit. Maar hij hoopt alleen dat ze niet in dezelfde val trappen als in Nederland en Engeland.


Als uitsmijter hebben we nog een ingezonden opiniestuk van de professionele leergemeenschap Inclusie en Leerlingenbegeleiding naar aanleiding van recent internationaal onderzoek van Fuchs en collega’s (2025). De auteurs denken dat dit thema bijzonder relevant is voor de lezers van Impuls, omdat schoolleiders en beleidsverantwoordelijken dagelijks keuzes maken die de randvoorwaarden voor inclusie bepalen. We geven het onze lezers mee ter kennisgeving en ter overweging.

Veel leesplezier, 

Jan Bonne

Redactiesecretaris Tijdschrift Impuls 


Sinds jaargang nr. 53 verschijnt Impuls - Onderwijstijdschrift voor leidinggevenden bij uitgeverij Gompel & Svacina

Doe je zelf en je team een cadeau met een abonnement op Impuls

De rechtstreekse link naar een abonnement is: https://gompel-svacina.eu/product/impuls-abo/

 


Lees IMPULS – Onderwijstijdschrift voor leidinggevenden

Je onderwijsteam enthousiasmeren en engageren is cruciaal. Impuls helpt daarbij. Het biedt als enige onafhankelijk tijdschrift ter zake een waardevolle ondersteuning aan schoolleiders. Impuls publiceert vier keer per jaar artikelen, interviews, recensies en achtergrondinformatie over schoolleiderschap. Tussentijdse blogberichten geven kritische opinies bij de actualiteit.

Abonneren op het tijdschrift IMPULS:

https://gompel-svacina.eu/product/impuls-abo/

 

 

 

Reacties