Impuls nummer 1 van jaargang 56 is zojuist verschenen - Jan Bonne
Jan Bonne | Redactiesecretaris Impuls
Beste lezer,
Benieuwd naar wat er in Impuls 56/1 staat? Hieronder vind je een korte inhoud van de artikelen.
In dit nummer bieden we je bij het begin van het nieuwe schooljaar enkele interessante bijdragen omtrent de aanpak van gedragsproblemen. De roep naar meer orde, structuur en discipline begrijpen we wel, maar daarmee alleen los je dit complexe probleem niet op. Vandaar dat we op zoek gingen naar nog andere invalshoeken.
In ‘Nieuws uit de onderzoekswereld’ tonen de onderzoekers van ‘Toekomstgedreven Onderwijs’ hoe een school in de Brusselse rand via effectief klasmanagement en een veilig klasklimaat - dat leren ondersteunt - grenzen stelde en verbinding creëerde om ongewenst gedrag van leerlingen schoolbreed in te dijken.
‘Schoolleider aan het woord’ is Hilde Robrechts die als algemeen directeur met haar team waakt over de koers die de scholen van het Heilig Graf in Turnhout varen. Vanuit de overtuiging dat jongeren het best groeien in een omgeving waar duidelijke verwachtingen samengaan met oprechte nabijheid, zetten ze voluit in op een warm-strenge aanpak, waarin structuur en menselijkheid elkaar versterken. Hoe ze verbinding, duidelijkheid en samenwerking in de dagelijkse schoolpraktijk realiseren, kun je hier lezen.
In ‘Scholen in verandering’ maken we kennis met de samenwerking tussen de partnerscholen weTech Academy en Onze-Lieve-Vrouw-Presentatie en de hogeschool Odisee Sint-Niklaas die een co-creatieproject heeft opgezet waarin de ontwikkeling van klasmanagementvaardigheden centraal staat. Zo kunnen zowel beginnende als ervaren leraren nieuwe perspectieven omtrent klasmanagement ontwikkelen en hun eigen vaardigheden verder aanscherpen.
In ‘Vragen aan professionals’ analyseren we nog eens de jongeren van vandaag en daarvoor doen we een beroep op Jeroen Donckers, orthopedagoog en psychoanalyticus, van wie de kwestie van de gedragsproblemen – waarover opnieuw veel te doen is – zijn natuurlijke biotoop is. Hij zit daaromtrent niet om een uitgesproken mening verlegen, zeker als het om de rol van de school, de ouders, de maatschappij en de overheid gaat.
‘Impulsen’ biedt toelichting bij het praktijkgericht onderzoeksproject Vakleraar in Between binnen het Expertisecentrum Art of Teaching van hogeschool UCLL. Ervaren en beginnende leraren hebben vaak met spanningen in de klas te maken. Ze brengen ze in kaart en bekijken de overlevingsstrategieën die leraren ontwikkelen om overeind te blijven.
Ook bieden we je een verslag van het Impuls-symposium (foto) dat we op 23 april 2025 in De Stroming in Antwerpen organiseerden. We bogen ons over de vraag of Vlaanderen klaar is voor inclusief onderwijs. Op basis van de notities van Annick Vackier en een paar foto’s van onze huisfotograaf kijken we even terug op een geslaagd symposium met interessante inzichten, verhelderende voorbeelden, de nodige verzuchtingen en bedenkingen.
Onze Beleidswatcher heeft door de jaren heen enorm veel expertise omtrent didactiek en klasmanagement opgebouwd en heeft over leren en onderwijzen gepubliceerd. Vandaar dat hij in zijn bijdrage nog eens haarfijn uitlegt dat het bijzonder moeilijk is om te omschrijven wat een goede leraar is. De meningen blijven daarover verdeeld. Maar feit is wel dat die over pedagogisch tact moet beschikken, charisma, iets wat niet te vatten is in gestandaardiseerde lijsten en voorspelbaar en planbaar is.
Veel leesplezier,
Jan Bonne
Redactiesecretaris Tijdschrift Impuls
Sinds jaargang nr. 53 verschijnt Impuls - Onderwijstijdschrift voor leidinggevenden bij uitgeverij Gompel & Svacina
Doe je zelf en je team een cadeau met een abonnement op Impuls
De rechtstreekse link naar een abonnement is: https://gompel-svacina.eu/product/impuls-abo/
Lees IMPULS – Onderwijstijdschrift voor leidinggevenden
Je onderwijsteam enthousiasmeren en engageren is cruciaal. Impuls helpt daarbij. Het biedt als enige onafhankelijk tijdschrift ter zake een waardevolle ondersteuning aan schoolleiders. Impuls publiceert vier keer per jaar artikelen, interviews, recensies en achtergrondinformatie over schoolleiderschap. Tussentijdse blogberichten geven kritische opinies bij de actualiteit.
Abonneren op het tijdschrift IMPULS:
https://gompel-svacina.eu/product/impuls-abo/
Reacties
Een reactie posten