Benieuwd wat er in Impuls 55/4 staat?

Benieuwd wat er in Impuls 55/4 staat? - Jan Bonne

 

 



Jan Bonne | Redactiesecretaris Impuls


Beste lezer,

In dit nummer lees je enkele interessante invalshoeken van hoe ons onderwijs oplossingen zoekt voor jongeren die met schooluitval geconfronteerd worden. We vragen ons af of modularisering geen oplossing is, ook in het beroepsonderwijs.

In ‘Editoriaal’ vraagt onze hoofdredacteur zich af welk land de meest waardevolle inzichten biedt om ons Vlaams onderwijs te verbeteren. Nu denken we de heilige graal in Engeland te vinden, nadat we eerder naar Finland en dan naar Estland trokken. Hij roept op om bij de vertaalslag rekening te houden met de lokale tradities en structuren. 

In ‘Nieuws uit het volwassenenonderwijs’ brengen Wouter Gorissen en Eddy Demeersseman van de pedagogische begeleidingsdienst Katholiek Onderwijs Vlaanderen verslag over een onderzoek over de brede impact van het volwassenenonderwijs die ze bij 6.000 cursisten deden. De conclusies zijn bemoedigend, want leren geeft zin om verder te leren, om levenslang te leren, leren leidt tot werkt en zo zie je maar dat het volwassenenonderwijs in Vlaanderen niet weg te denken is. Hopelijk krijgen de CVO’s hierdoor meer naamsbekendheid en verhoogt dit de impact op het beleid.

We maken ons zorgen om de organisatie van het beroepsonderwijs, omdat we ondervinden dat het het tempo van de snel veranderende maatschappij nauwelijks kan volgen en omdat een grote groep jongeren het beroepsonderwijs ongekwalificeerd verlaat. In ‘Redactie onderzoekt’ verkent Kurt Lecompte op basis van een reeks internationale studies de kenmerken, effecten, uitdagingen en implicaties van modulair beroepsonderwijs in vergelijking met de klassieke benaderingen. Misschien is modularisering wel een alternatief voor het lineair gestructureerde beroepsonderwijs.

In ‘Scholen in verandering’ maken we kennis met een praktijkvoorbeeld van het Centrum Leren & Werken (CLW) van de Stad Brussel, die als onderzoekende school de ongekwalificeerde uitstroom probeert te verminderen door in te zetten op authentieke leertaken en door deelkwalificaties tussentijds te valideren. Lisette Hendriksen en Wendy Baele, samen met een uitgebreid onderzoekend team, lichten toe en benoemen een aantal succesfactoren.

Sofie De Vries en Ingrid De Keuster van CVO-LBC Antwerpen beantwoorden in onze rubriek ‘Vragen aan professionals’ de vele vragen omtrent het Kaapproject in het volwassenenonderwijs. Er worden lessen Nederlands gegeven aan ouders op de school van hun kind in het basis- en secundair onderwijs. Zo worden die ouders betrokken bij de school van hun kind en wordt de communicatie tussen de school en de ouders verbeterd. Maar ze hebben het ook over de vele mogelijkheden, de samenwerkingsverbanden, hun modulair systeem, het nut van levenslang leren om bv. een lage SES in te halen.

Kathy Vincent las voor ons de 8ste herwerkte editie van het geactualiseerd, allesomvattend en praktijkgericht naslagwerk Leren en onderwijzen.

Onze ‘Beleidswatcher’ probeert uitval tegen te gaan door op een alternatieve manier over onderwijstijd na te denken. Even meelezen om te kijken wat dat geeft.

We eindigen met een ‘Uitsmijter’. Het is stof tot nadenken van Guy Duchêne over arbeidsmarktgericht onderwijs, het vroegere BSO. Deze voormalige leraar en coördinator Deeltijds onderwijs werkt momenteel als gedetacheerde aan een project omtrent ongekwalificeerde uitstroom. Hij getuigt van een scherp zicht op de concrete praktijk en schrijft dit stuk in eigen naam. Feit is dat zijn ideeën stof tot discussie inhouden.

Veel leesplezier, 

 

Jan Bonne

Redactiesecretaris Tijdschrift Impuls


Sinds jaargang nr. 53 verschijnt Impuls - Onderwijstijdschrift voor leidinggevenden bij uitgeverij Gompel & Svacina

Doe je zelf en je team een cadeau met een abonnement op Impuls

De rechtstreekse link naar een abonnement is: https://gompel-svacina.eu/product/impuls-abo/

 


Lees IMPULS – Onderwijstijdschrift voor leidinggevenden

Je onderwijsteam enthousiasmeren en engageren is cruciaal. Impuls helpt daarbij. Het biedt als enige onafhankelijk tijdschrift ter zake een waardevolle ondersteuning aan schoolleiders. Impuls publiceert vier keer per jaar artikelen, interviews, recensies en achtergrondinformatie over schoolleiderschap. Tussentijdse blogberichten geven kritische opinies bij de actualiteit.

Abonneren op het tijdschrift IMPULS:

https://gompel-svacina.eu/product/impuls-abo/

 

 

 

Reacties