Impuls 55/3 bij u in de bus

 

Benieuwd wat er in Impuls 55/3 staat? - Jan Bonne

 

 



Jan Bonne | Redactiesecretaris Impuls


Beste lezer,

In dit Impulsnummer willen we focussen op de onderwaardering van arbeidsmarktgerichte opleidingen in het leerplichtonderwijs. In de ‘oude’ terminologie zouden we dan spreken van bso, dbso en richtingen van kso en tso. 


‘Nieuws uit de onderzoekswereld’ toont aan dat er een sterke positieve samenhang bestaat tussen academisch optimisme en de prestaties van leerlingen. Hoe meer een school gekenmerkt wordt door een cultuur van academisch optimisme, hoe beter de leerlingen presteren. Ruud Lelieur finaliseerde hiermee haar doctoraatsonderzoek en we vinden dat BSO/TSO-scholen baat hebben met deze inzichten.
Straks studeren de eerste leerlingen af uit het zesde jaar finaliteit arbeidsmarkt (A-finaliteit). Vroeger was daar een 7e jaar A-finaliteit voor nodig. In ‘Schoolleider aan het woord’ vergelijken twee redactieleden, die ook directeur zijn van een TSO/BSO-school, de situatie van toen en nu en proberen ze tegelijk een eerste beeld te krijgen van de keuzes die deze leerlingen straks zullen maken. 


In ‘Scholen in verandering’ gingen directeur Tine Vlaeminck en kwaliteitscoördinator Koen Declerck van het VTI-Brugge op vraag van de redactie van Impuls in gesprek over hoe hun school materieel en infrastructureel in verandering ging en hoe de nieuwe directeur haar beleid vorm geeft om de vorderingen van BSO-en TSO-leerlingen in beeld te brengen. 


Hoe denken onderwijsprofessionals, leerlingen en ouders over de modernisering van de zevende jaren? Deze ‘Vragen aan professionals’ sluit aan bij wat in ‘Schoolleider aan het woord’ onderzocht werd. Kurt Lecompte en Ludo Viaene luisterden naar de bedenkingen en verzuchtingen van de leerlingen, de praktijkleraren en de technisch adviseurs. 


In ‘Impulsen’ vinden we een column ‘Slimme kinderen, domme keuzes?’, een leestip over ‘Sterke leerlingen in de klas’ en een samenvatting van ‘The two cultures’ van C.P.Snow uit 1959.
In ons vorig nummer had Jan T’Sas het ook al over ‘Kennis ‘versus’ vaardigheden: geraken we ooit uitgepraat?’  Onze beleidswatcher vraagt zich af over welke kennis ze het dan hebben als ze het in de pers en op het internet over een kennisrijk curriculum hebben. Zoals we hem kennen doet hij met zijn jarenlange ervaring een en ander helder uit de doeken over o.a. de soorten kennis, doelstellingen, het ladderprincipe en het gevaar voor Angelsaksisering.


In ‘Uitsmijter‘ bekijken we hoe de Vlaamse pers over de herwaardering van het technisch en beroepsonderwijs bericht.


Veel leesplezier


Jan Bonne

Redactiesecretaris Tijdschrift Impuls


Sinds jaargang nr. 53 verschijnt Impuls - Onderwijstijdschrift voor leidinggevenden bij uitgeverij Gompel & Svacina

Doe je zelf en je team een cadeau met een abonnement op Impuls

De rechtstreekse link naar een abonnement is: https://gompel-svacina.eu/product/impuls-abo/

 


Lees IMPULS – Onderwijstijdschrift voor leidinggevenden

Je onderwijsteam enthousiasmeren en engageren is cruciaal. Impuls helpt daarbij. Het biedt als enige onafhankelijk tijdschrift ter zake een waardevolle ondersteuning aan schoolleiders. Impuls publiceert vier keer per jaar artikelen, interviews, recensies en achtergrondinformatie over schoolleiderschap. Tussentijdse blogberichten geven kritische opinies bij de actualiteit.

Abonneren op het tijdschrift IMPULS:

https://gompel-svacina.eu/product/impuls-abo/

 

 

 

Reacties