Impuls 55/2 bij u in de bus
Benieuwd wat er in Impuls 55/2 staat? - Jan Bonne
Jan Bonne | Redactiesecretaris Impuls
Beste lezer,
In plaats van alsmaar te bezuinigen op onderwijs zouden we beter eens de starre grenzen in onze onderwijsstructuur doorbreken. In ‘Editoriaal’ legt onze hoofdredacteur uit wat we daarmee bedoelen en wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn. In een aantal rubrieken in ons nummer van december lezen we hoe we rationeler en effectievere met onderwijs kunnen omgaan.
In onze rubriek ‘Nieuws uit de onderzoekwereld’ presenteren onderzoekers van KU Leuven en de VUB een Kader voor leraren in de B-stroom om de OnderwijsEffectiviteit te Maximaliseren (KaBOEM).
Jan ’T Sas valoriseert zijn jarenlange ervaring in het secundair in een academisch vervolg van onderzoek en opleiding van leraren. In ‘Academicus aan het woord’ vindt hij het de hoogste tijd om de eenzijdige debatten over de teloorgang van de kennis te nuanceren.
In ‘Onderwijsstructuren in verandering’ pleiten we voor een structurele vervanging van het leerjaar B, omdat in dit concept alsmaar meer leerlingen instromen die de vooropgestelde minimumdoelen niet halen. Kunnen we daar geen haalbare en werkbare oplossing voor vinden? In plaats van alsmaar de frustraties daaromtrent op een hoop te gooien, doen we een voorstel.
De toename van het aantal leerlingen in het leerjaar B baart ons inderdaad zorgen. In dat verband moeten we ook eens kijken naar de bedoelingen en resultaten van de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers. De redactie van Impuls vond hiervoor de resultaten van een onderzoek van de inspectie erg relevant. Het onderzoek is al een tijdje geleden gebeurd, maar de problematiek wordt er heel duidelijk in weergegeven.
Elke Struyf is gewoon hoogleraar onderwijswetenschappen en voorzitter van de onafhankelijke Commissie Inclusief Onderwijs. Bij haar moeten we zijn om tekst en uitleg te krijgen omtrent de uitwerking van de visie en het actieplan om tegen 2040 te evolueren naar inclusief onderwijs in Vlaanderen.
In ‘Impulsen’ lezen we een opiniestuk van Kurt Lecompte waarin hij zich afvraagt waarom de complexiteit van onderwijs niet onder één expertise te vatten valt en Iris Speleers licht toe hoe je met eTwinning internationalisering op school kan verankeren. Jan Bonne geeft nog een leestip waarin hij ook de bedenking leest of de structuur van ons onderwijs nog altijd de juiste is.
In ‘Beleidswatcher’ legt Roger Standaert uit waarom een keurmerk voor leermiddelen geen goed idee is.
Tot slot hebben we het ook nog over de blogs die complementair met Impuls verschijnen.
Veel leesplezier en fijne eindejaarsdagen!
Jan Bonne
Redactiesecretaris Tijdschrift Impuls
Sinds jaargang nr. 53 verschijnt Impuls - Onderwijstijdschrift voor leidinggevenden bij uitgeverij Gompel & Svacina
Doe je zelf en je team een cadeau met een abonnement op Impuls
De rechtstreekse link naar een abonnement is: https://gompel-svacina.eu/product/impuls-abo/
Lees IMPULS – Onderwijstijdschrift voor leidinggevenden
Je onderwijsteam enthousiasmeren en engageren is cruciaal. Impuls helpt daarbij. Het biedt als enige onafhankelijk tijdschrift ter zake een waardevolle ondersteuning aan schoolleiders. Impuls publiceert vier keer per jaar artikelen, interviews, recensies en achtergrondinformatie over schoolleiderschap. Tussentijdse blogberichten geven kritische opinies bij de actualiteit.
Abonneren op het tijdschrift IMPULS:
https://gompel-svacina.eu/product/impuls-abo/
Reacties
Een reactie posten