Impuls 54, nr. 2 verschijnt binnenkort

Benieuwd wat er in Impuls 54/2 staat? - Jan Bonne

 

 



Jan Bonne | Redactiesecretaris Impuls


 

Hieronder vindt u een korte inhoud van de artikelen in het nieuwste nummer IMPULS.


We geven in Impuls 54/2 van december 2023 een concreter zicht op de problematiek van ongekwalificeerde uitstroom en ook inzicht in mogelijke oplossingen.

Je leest gesprekken over de ongekwalificeerde uitstroom en aanverwanten met prof. Mieke Van Houtte, onderwijssociologe aan UGent, over drop out en onderwijsbaarheid van leerlingen; met de coördinator van het Centrum Leren en Werken in Roeselare, Jean-Pierre Declercq die een stand van zaken geeft over de leerweg van het Duaal Leren en een groep leerlingen die uit de boot dreigen te vallen. Verder geeft de studiedienst van de VDAB toelichting bij het meest recente schoolverlatersrapport met tewerkstellingskansen bij pas afgestudeerde jongeren.

In ‘Vragen aan professionals’ blijven we bij de VDAB met Jan Wilmots, die er beleidsadviseur onderwijs is. Hij pleit voluit voor een harmonieuze aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt en laat horen hoe zij kijken naar onderwijs, lerarentekort, ongekwalificeerde uitstroom, duaal leren en zijn oproep tot flexibilisering.

In ‘Impulsen’ maken we weer plaats voor onderzoekers die in een kort bestek een samenvatting presenteren van onderzoek die ze recent deden aan de VUB met de vraag of ChatGPT hen de leerresultaten van thesissen doet herzien en een tweede aan de UA met de onderzoeksvraag welke randvoorwaarden voor professionaliseringstrajecten het verschil maken.  Onderzoekers zetten massaal in op het zoeken naar verbanden tussen allerlei beïnvloedende factoren en resultaten op school. De vraag is of dat nu allemaal wel de Heilige graal heeft opgeleverd waarnaar men op zoek ging. Een aantal reflecties bij Leerpunt en allerlei tools kun je hier nog lezen.

In ‘Voor U gelezen’ bespreekt Kathy Vincent de Nederlandse vertaling en bewerking van Why don’t students like school? van Daniel T. Willingham.

Tot slot gaat onze beleidswatcher op zoek naar een oplossing voor de voortijdige uitval binnen het arbeids-marktgericht onderwijs. Hij pleit voor modularisering.

We hopen dat dit nummer een aanzet kan zijn om op lokaal, regionaal en Vlaams niveau sterk(er) in te zetten om deze aanhoudende zwarte vlek in ons onderwijs weg te werken. Iedereen wordt er immers beter van.


Jan Bonne

voor de redactie Impuls

 


Lees IMPULS – Onderwijstijdschrift voor leidinggevenden

Je onderwijsteam enthousiasmeren en engageren is cruciaal. Impuls helpt daarbij. Het biedt als enige onafhankelijk tijdschrift ter zake een waardevolle ondersteuning aan schoolleiders. Impuls publiceert vier keer per jaar artikelen, interviews, recensies en achtergrondinformatie over schoolleiderschap. Tussentijdse blogberichten geven kritische opinies bij de actualiteit.

Abonneren op het tijdschrift IMPULS:

https://gompel-svacina.eu/product/impuls-abo-2023-2024/

 

 

 

Reacties